"Volem que la residència s'adapti a les necessitats del resident"

17 01 2018 Residència Betània Gent Gran / Personas mayores Formacions/Formaciones Fundació/Fundación

Marga, explica’ns una mica més, què significa "Atenció Centrada en la Persona" en una residència?

Significa tenir cura de les persones fràgils o dependents donant un tracte individualitzat i de qualitat, centrat en les seves necessitats i/o requeriments. Per aquest motiu és primordial conèixer la història de vida de cada persona i intentar respectar al màxim els seus hàbits, les seves costums, els seus hobbies... per a que la seva estada a la residència sigui la continuïtat de casa seva.

Entenc que us interessa cada cop més treballar en aquesta direcció, heu plantejat sessions per a formar els vostres professionals en aquest model.

Sí, volem implantar aquest model d’atenció a la nostra residència en un futur pròxim. Aquesta formació ens permet iniciar el programa d’implantació amb el primer pas que és la sensibilització de tots els treballadors per tal de canviar la mirada cap a les persones que atenem.  És important saber on estem treballant i amb quin grup de persones per a millorar la qualitat del servei i poder establir un vincle amb els residents que ens permeti acompanyar-los en el dia a dia de la residència.

Què creus que heu après?

La importància d’entendre en profunditat el perquè dels diferents trastorns de conductes que poden presentar les persones, sobre tot, aquelles amb demència, que no poden verbalitzar les seves necessitats, donant la resposta més adient a cada situació . De vegades, només implica una mirada, un somriure, una carícia...

També hem après a prendre consciència de tot allò que ja fem bé (potenciadors) i de tot allò a millorar (detractors) per tal de potenciar la dignitat de la persona que atenem.

I, a més a més de formar-vos, tinc entès que ja heu començat a realitzar alguna acció de millora en el vostre dia a dia.

Efectivament, hem començat a aplicar el detectar in situ els detractors i a canviar-los per un potenciador específic perquè aquella situació es resolgui d’una manera diferent i molt més satisfactòria pel resident i pel treballador. Ens queda com a repte futur completar la formació i fer possible la seva implementació en el funcionament de la residència.

Quan aquest model ja entri en funcionament com dius, quines conseqüències o canvis creus que tindrà?

El model d’ACP implica tot un canvi de paradigma en l’atenció a les persones, ja que fins ara l’organització de la residència està feta de tal manera que el resident s’ha d’adaptar al funcionament de la residència. Amb l’ACP és la residència que s’ha d’adaptar al resident amb tot el repte que això implica per una organització.

Coneixeu algun exemple on ja s'estigui aplicant aquest model?

Aquí a Espanya la referència és el País Basc i a Europa els països del nord on ja porten anys aplicant aquest model d’atenció centrada a la persona.

Moltes gràcies Marga per la teva atenció.

Gràcies a vosaltres.