Tallers i activitats a les comunitats

08 06 2018 Companyia de les Filles de la Caritat Gent Gran / Personas mayores Filles de la Caritat Fundació Social

La cara més coneguda de Filles Caritat Fundació Social (FCFS) és la gestió de l'activitat que duen a terme obres i projectes que es dediquen a atendre directament a persones que es troben en una situació de pobresa severa. Així i tot, FCFS també gestiona comunitats de Filles de la Caritat, i entre altres accions organitza tallers d'animació i estimulació cognitiva

La Inés Prat qui planifica, organitza i porta a la pràctica aquests tallers, afirma: "Les germanes participen en aquestes iniciatives per així incrementar la seva autonomia i el seu benestar durant l'etapa de la vellesa."

Els tallers es fan a les comunitats de Montgat, Casa Solaz, Carolines i Hostafrancs. A cada taller hi participen grups de 15 a 18 germanes, i tenen una durada d'una hora o d'una hora i mitja depenent de la comunitat i la freqüència. "Normalment, fem 2 tallers setmanals per grup, i els grups no són homogenis, les participants no presenten característiques similars des del punt de vista físic i cognitiu. Això pot dificultar una mica el ritme de les sessions en algun dels grups. La bona disposició de les participants ajuda a obtenir un bon rendiment i dur a terme l'objectiu fixat", descriu la Inés Prats.

Els tallers s'estructuren en tres parts: gimnàstica, activitats d'estimulació cognitiva, i música. "Sempre comencem els tallers amb gimnàstica on potenciem el to muscular i la motricitat. També treballem l'equilibri, la coordinació i el ritme. Els primers exercicis tenen com a objectiu prendre consciència de la respiració. Seguidament comencem a treballar totes les articulacions amb exercicis suaus, seguit d'estiraments i l'última part de peu. Utilitzem material complementari com pilotes, mocadors o el mateix bastó de mà. S'acompanyen els exercicis amb música suau. Sempre s'intenta fer uns minuts de relaxació", explica Inés Prats.

La professional continua parlant de les activitats d'estimulació cognitiva: "Són activitats amb diverses finalitats i objectius, es treballa la memòria, estimulació sensorial, expressió verbal, percepció visual, raonament, creativitat, etc. mitjançant tota mena de dinàmiques. També es combina amb activitats d'estimulació cognitiva més lúdiques com jocs i treballs manuals". Ja per acabar "un element bàsic per aquestes sessions és la música. Jo diria que és la clau principal per amenitzar l'ambient i afavorir una resposta emocional positiva. Tant en forma de cançons o de ball."

Cada activitat té una finalitat concreta. Per exemple, la gimnàstica és el manteniment i millora de la condició física. Més concretament, millora de la mobilitat articular, tonificació, força, equilibri, resistència, coordinació, també útil a l'hora de prevenir caigudes. En general, la finalitat dels tallers és fomentar l'envelliment actiu i millorar la capacitat cognitiva i a la vegada gaudir de cada una de les activitats i per sobre de tot ho facin amb bon humor.

"La meva gran satisfacció és poder aconseguir un bon ambient i acompanyar-lo amb bones rialles", diu Inés Prats i continua "les Germanes s'integren totalment a les activitats. Són molt actives i participatives. Responen amb molta positivitat i crec que senten realment que és necessari i beneficiós participar en els tallers independentment del seu estat físic. No voldria deixar de remarcar i d'agrair que totes les Germanes em transmeten calor i afecte. Fet que em facilita la meva tasca i em dóna una gran alegria."